Z dniem 1 stycznia 2017 r. wejdzie w życie ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 780). W zakresie dotyczącym podatku dochodowego uregulowania w niej zawarte przynoszą zmiany związane z korektą kosztów.
Zgodnie z ustawą do korekty takiej będzie zobowiązany podmiot gospodarczy, który ureguluje swoje zobowiązania wobec kontrahentów dokonując zapłaty w gotówce zamiast za pośrednictwem rachunku płatniczego, w przypadku gdy jednorazowa wartość takiej transakcji przekroczy 15.000 zł – bez względu na ilość płatności w ramach tej transakcji. W konsekwencji przedsiębiorcy, którzy mimo ustawowego obowiązku płatności za takie transakcje uregulują gotówką, będą zobowiązani do zmniejszenia kosztów podatkowych w przypadku rozliczenia w nich tej płatności oraz nie będą uprawnieni do zaliczania do tej kategorii kwoty takiej płatności. Jeżeli jednak w danym miesiącu podatnik poniesie koszty w niższej wysokości niż kwota zmniejszenia, wówczas będzie zobowiązany do zwiększenia przychodów o różnicę.
Podsumowując od 1 stycznia 2017 r. firmowe płatności powyżej 15 tys. zł będą mogły być dokonywane tylko za pośrednictwem rachunku płatniczego w przeciwnym wypadku nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodu.